Weekendje Volendam en Amsterdam

by - december 10, 2019

Eind september gingen we een lang weekend naar Volendam. Eigenlijk was het de bedoeling om heel het lang weekend in Amsterdam te verblijven maar de zoektocht naar een betaalbaar logies bracht niets op. Nu, ik geef het toe. 2 nachten op hotel met 5 voor maximum 300 euro is ook erg krap. Maar geen paniek, we gingen op zoek naar een logie aan de rand van de stad en kwamen uit bij een vakantiepark in Volendam, ruim binnen budget en Amsterdam is bereikbaar met openbaar vervoer vanaf Volendam, net zo handig! Bovendien was er een zwembad, dan konden we nog eens een plons nemen ;)

Zaterdag was het zover, ons dagje Amsterdam. 's ochtends vertrokken we in alle vroegte richting metrostation Noord. (tip: in het weekend parkeer je er voor 1 euro per 24 uur als je voor betalen eerst je metroticket laat inlezen in het betaalautomaat)

Om 9u stond er een bezoek aan het Anne Frank huis op de planning.
(Tip: koop tickets op voorhand en bezoek zo vroeg mogelijk in de ochtend, dan is het er nog niet zo druk, er is trouwens geen verkooploket, tickets kunnen enkel online gekocht worden). We waren erg onder de indruk van het museum, je loopt er door de originele kast en verscholen ruimtes. Met een Nederlandstalige (voordeel van naar Nederland te gaan, begrijpen de kinderen ook eens wat er gezegd wordt) gids in je oor krijg je een mooi beeld van de geschiedenis die zich hier afgespeeld heeft. Het liet in ieder geval een dippe indruk na op onze kinderen.

Daarna wandelden we richting museumwijk. Lunchen deden we in het Hard Rock Café, grappig feitje; iedereen bestelt altijd hetzelfde van de kaart gelijk waar in de wereld, precies alsof we een marktonderzoek doen 😁. De verzameling drumsticks en sleutelhangers werd natuurlijk uitgebreid.

Om 14u werden we verwacht in het Van Gogh museum, ook hier hadden we op voorhand online tickets gekocht. Ik heb lang getwijfeld tussen van Gogh en Rijksmuseum maar de kinderen beslisten en het werd Van Gogh. Met een zoektocht in de hand (tip: gratis zoektocht te verkrijgen aan de balie, bij afleveren schatkaart krijgen ze een cadeautje op het eind van het bezoek) ontdekten we het museum. Bekende en minder bekende werken werden met een kritisch oog bekeken. Het museum is zeker een bezoek waard maar het was er wel enorm druk, te druk naar mijn mening. Misschien beter niet om 14u bezoeken.

Wie Amsterdam zegt, zegt grachten en een bijhorend boottochtje. Zo gezegd zo gedaan, helaas waren de weergoden ons niet zo goed gezind en waren we behoorlijk uitgeregend in de wachtrij. Misschien de volgende keer toch maar een paraplu of waterdichte jas meenemen?