Op zoek naar ridders en prinsessen in de Moezelstreek.

by - maart 14, 2019

Sinds kort verhuren we ons huis als we op vakantie gaan. Enkele weken geleden kregen we een nieuwe aanvraag, klein probleempje; we hadden zelf nog geen tripje gepland.

Dus gingen we snel nog even op zoek naar een klein uitje tijdens de krokusvakantie. Het web werd afgeschuimd en uiteindelijk kwamen we op een betaalbare Landal uit: Landal Warsberg in Duitsland. Boeken maar! Geen idee wat er in de buurt te beleven was 😉

Na wat opzoekingswerk bleek het park boven op een berg te liggen aan de Saar, een zijrivier van de Moezel. En nog beter, er bleek ook heel wat te beleven! Wat een klein uitje moest worden, werd een vierdaagse vol citytrips en coole uitstapjes.

In de ochtend vertrokken we met een volgeladen koffer (dit moest een goedkope vakantie worden, dus ging ik vooraf boodschappen doen in onze lokale supermarkt), frigobox mee met picknick, klaar voor avontuur en nieuwe ontdekkingen.

Eerste bestemming: Baumwipfelpfad in Saarschleife. (familieticket 21,5 euro) Een houten pad die je meeneemt boven de boomtoppen met een fantastisch uitzicht over de Saar. We trotseerden met knikkende knieën (allez ik dan toch) de wind en regen tot op de top van de constructie. Wat een ervaring! Even later kwam de zon erdoor en werden we getrakteerd op een dubbele volledige regenboog. Onze reis kon nu al niet meer stuk!

Na dit avontuur zakten we af naar het Landal park (30 minuten rijden) waar we onderweg nog wilde reeën zagen! Je kunt er kiezen tussen een kampeerplek of huisjes, wij kozen voor een huisje (6 pers.).  De accommodaties zijn basic huisjes met goede bedden, klein keukentje (maar voldoende om spaghetti te maken) en een piepkleine badkamer. De jongens keken uit naar het zwembad dus gingen we ’s avond nog even zwemmen, douchen deden we dan maar daar, net zo handig J

Op dag 2 trokken we naar Trier (30 minuten rijden), ik had op voorhand een wandeling uitgestippeld (met behulp van de reisgids Trier in 1 dag) langs alle hoogtepunten maar de weergoden waren ons niet goed gezind. We parkeerden op een betaalparking midden in het centrum en gingen richting Sint-Gangolfkerk en de Porta Nigra, zot als je even bedenkt dat hier vroeger ridders en prinsessen rondliepen. Normaal ging onze wandeling richting de thermen maar gezien de hevige regen besloten we dan maar om het stadstreintje (familieticket 22 euro) te nemen en zo alles te verkennen, zo’n treintjes zijn hier altijd een hit bij de kinderen. Tegen de middag waren we terug in het centrum en begon het stilletjes aan op te klaren, oef. Voor de lunch had ik gereserveerd in de Historischer Keller, een restaurant beneden in de oude kelders, helemaal in middeleeuws decor. De kinderen vonden het alvast top (en het was nog lekker en betaalbaar ook). Gezien de zon ondertussen de regenwolken had verdreven konden we onze stadswandeling rustig verder zetten. We brachten een bezoek aan de onze lieve vrouwekerk en de Dom, beiden Unesco werelderfgoed. We wandelden langs het Karl Marx museum, de Hauptmarkt, de Jodenwijk en ontdekten op de stoep herdenkstenen voor Joden uit de 2ewereldoorlog. We liepen even langs de Romeinse brug en keerden terug naar het centrum waar we de ruïnes van de Forumthermen (die trouwens overdekt zijn en ook video’s van de andere thermen tonen).
Ps. Sleutels van de stad maakten leuke zoektochten in een heel aantal steden. Wij testten alvast Trier en Saarburg voor jullie uit!

Dag 3 mochten de kinderen beslissen wat we gingen doen, ze kozen voor een bezoek aan het Wolvenpark Werner Freund in Merzig. We hoorden er voor het eerst wolven huilen, wat een innemend gevoel! Het wolvenpark is niet zo groot maar wel gratis, zeker een aanrader met kinderen.

Daarna gingen we op zoek naar een prinses in een toren (nvr. Burcht Montclair) in het bos van Mettlach, we vonden er een jachttoren, de perfecte wandeltak, maar geen prinses en geen toren (de toren bleek 3,1 km van de parkeerplaats te staan, bergop leek ons dat net iets te ver). Wil je de burcht bezoeken? Voorzie dan voldoende tijd! Het schijnt wel de moeite te zijn.

Blij om terug te kunnen zitten in de auto zakten we nog even af naar Saarburg waar we lunchten en naar de waterval gingen kijken. Nog even de berg opklimmen naar het uitkijkpunt. Saarburg is erg klein naar onze mening, buiten de waterval en het uitkijkpunt valt er weinig te beleven voor kinderen, in de zomer blijkt het er erg toeristisch te zijn.
Onze Sleutels van de Stad rebus was opgelost, tijd om verder te gaan. (Ps. De zoektochten van Sleutels van de Stad zijn erg leuk voor de kinderen uit de lagere school, het heeft hen een leuke afwisseling tijdens het bezoeken van een stad, aanrader dus!)
De man des huizes had wat gehoord van een roofvogelpark dus daar reden we nog even naar toe. Toen we er aankwamen was het al snel duidelijk, hier gingen we geen 23 euro voor betalen. Een aantal kooien op een klein domeintje naast de weg. We reden dus maar door naar ons Landal huisje waar de kinderen het speelplein ontdekten en wij het restaurantje J

Onze vakantie zat er alweer bijna op, tot nu toe was het alvast onverwacht goed geworden.

De laatste dag verlaatten we Duitsland en gingen we richting Luxemburg stad (1 uur rijden van Landal Warsberg), daar deden we terug een poging tot stadswandeling maar weer waren de weergoden ons niet goed gezind (er lijkt een verband te zijn tussen stadswandelingen en boze weergoden … ) maar hé, we laten ons niet afschrikken door wat wind en regen! Kletsnat wandelden we richting Cazematten van Bock die we wilden bezoeken. (17,5 euro voor 2 volw en 2 betalende kinderen, tem 4 jaar is het gratis, folder in het Nederlands beschikbaar) De ondergrondse gangen, kanonnen en uitkijkpunten zijn zeker een aanrader, met of zonder kinderen. We waanden ons allemaal even deel van een legertroep in volle oorlog. En je raadt het nooit, de zon verscheen! Na de cazematten gingen we richting le chemin De La Corniche, kathedraal de notre dame, het paleis met wachters, Place d’Armes en place du Theatre. Luxemburg is een echte winkelstad, waren die jongens van mij even blij dat er op zondag niets open is. Kort na de middag vertrokken we uit Luxemburg stad richting thuis, we maakten nog even een pitstop bij shoppingcentrum Massen (net over de grens) om de barkast thuis aan te vullen (perfecte pitstop voor whiskyfans J).

Misschien moeten we dat meer doen, zo onbezonnen boeken en dan wel zien wat er te zien valt … onze 4 daagse naar de Moezelstreek was alvast een schot in de roos. Enige minpunt volgens onze 4 jarige dochter is dat we geen echte prinses gezien hebben 😀

Citytrippen met kids is TOP!

De cijfers en de feiten:

Onze kinderen zijn 4, 8 en 9. Blijkbaar ideale leeftijden. Al besef ik dat niet alle 4 jarigen 10 km stappen zonder mopperen, dus laat het ons houden op de leeftijdscategorie 6-12 jaar.

We wandelden gemiddeld 8 km per dag zonder gemopper.
De routes / steden zijn niet kinderwagenvriendelijk dus met kleinere kinderen zou ik het niet doen.
We deden in totaal 1000 km met de wagen.
Vanaf april is er nog veel meer toe doen; de stoeltjeslift vanuit het Landalpark richting Saarburg, boottochtjes op de Saar, …

Onlangs op vakantie geweest met de kinderen? Leuke bestemmingen ontdekt? Laat het ons weten, we zijn altijd op zoek naar leuke uitjes met onze kinderen.
Volgende blog: Londen, een kindvriendelijke bestemming? (eind april)